Frozen Shoulder

Frozen shoulder (FS) is een ‘self-limiting disease’ wat betekent dat het vanzelf overgaat.
FS kenmerkt zich in de beginfase door pijn in de schouder, uitstralend in de bovenarm en geleidelijk verlies aan bewegingsvrijheid, wat voorkomt uit een inflammatie en progressieve verstijving van het kapsel rond de kop en kom van de schouder.

FS kent geen aanwijsbare oorzaak, maar komt vaker voor bij diabetes, hart- en longaandoeningen, Parkinson, borstkanker en ook bij schouder trauma’s en –operaties.

Meestal komt een FS voor tussen het 40ste en 65ste levensjaar. Vrouwen hebben iets vaker een Frozen shoulder dan mannen. Bij 17% van de patiënten met een Frozen shoulder kan binnen vijf jaar na de eerste episode een FS aan de contralaterale zijde ontstaan. Een recidief in dezelfde schouder is echter zeldzaam. FS ontstaat vaak aan de niet-dominante zijde.

Tijdens de eerste maanden van FS staat de pijn op de voorgrond, zowel in rust als tijdens bewegen. Er is sprake van inflammatie van het schouderkapsel die alleen artroscopisch is vast te stellen. Omdat de kenmerkende passieve bewegingsbeperking zich pas in een later stadium manifesteert, is het startmoment van de FS door de kinesitherapeut niet nauwkeurig te bepalen. Het is belangrijk dat FS onderscheidt wordt van bursitis, artrose en andere schouder aandoeningen.

Het verloop van Frozen shoulder

De eerste fase (freezing fase) duurt 4 tot 9 maanden.

In deze fase is de pijn vaak heftig en zeer vermoeiend. Pijnstilling (paracetamol, ibuprofen) kan worden gebruikt.

Uw kinesitherapeut kan u verder helpen met de uitleg, geruststelling en aanleren van oefeningen wat je tijdens deze fase wel kan doen. In deze fase kan te agressief oefenen richting eindstanden een averechts effect hebben.

In deze fase accepteren we geen toename van de pijn, zwelling, warmte, roodheid en functiebeperking tijdens en na de behandeling of tijdens en na het oefenen.

In deze fase hoeft u niet elke week naar de kinesitherapeut te gaan. Manuele behandelingen zal de Frozen shoulder niet sneller laten verdwijnen. Zorg voor voldoende algemene lichaamsbeweging en een gezonde geest. Ga wandelen, fietsen op een hometrainer, doe relaxatie oefeningen. Leg aan je vrienden en familie uit wat er aan de hand is.

De tweede fase (frozen fase) duurt 4 tot 9 maanden.

In deze fase neemt de pijn en onstekingsactiviteit af. De stijfheid van de beperkte schouder staat nu op de voorgrond. De bewegingsbeperking blijft een aantal maanden gelijk. In deze fase kan geleidelijk intensiever geoefend worden richting eindstanden.

In deze fase accepteren we een toename van de pijn tijdens of na de behandeling, tijdens of na het oefenen van maximaal 4 uur.

De derde fase (dooifase) duurt 4 tot 12 maanden (afhankelijk van de oefentrouw).

De pijn is volledig verdwenen en de bewegingsvrijheid komt weer terug. Beweeg uw schouder desnoods elk uur van de dag naar alle mogelijke eindstanden. Stop niet te vroeg met oefenen richting eindstanden. Uw collagene bindweefsel heeft echt zeer regelmatig rekprikkels nodig om zich aan te passen zodat uw schouder weer als vanouds kan bewegen. In deze fase is een toenemende pijnreactie op oefeningen volkomen normaal, maar de reactie mag maximaal 24 uur duren.

Samenvattend, als u eenmaal een Frozen shoulder hebt, kunt u er niets aan doen. Het goede nieuws is dat het vanzelf zal verdwijnen. In de eerste fase is het niet altijd mogelijk om meteen de diagnose Frozen shoulder te geven. Uw kinesitherapeut begeleidt u door de loop van Frozen shoulder en helpt u bij het vinden van de beste manieren om de pijn te verlichten en de mobiliteit van uw schouder te verbeteren.

Referenties:

Vermeulen HM, Schuitemaker R, Hekman KMC, Burg DH van der, Struyf F. De SNN-praktijkrichtlijn Frozen Shoulder voor fysiotherapeuten 2017. Schoudernetwerken Nederland, maart 2017: http://www.schoudernetwerk.nl/page/richtlijn-frozen-shoulder-2017

Schuitemaker en van Schaik fysiotherapie en manuele therapie bv – Amsterdam – www.fysio.net Frozen Shoulder protocol

Als u meer vragen heeft neem dan gerust contact op met Liivia (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.+32 468 25 16 27) of maak een online afspraak.